De verschillende zoekmachines: Van google tot aan Bing

Iedereen kent Google! Het maakt niet uit waar je woont maar iedereen is tegenwoordig wel opgegroeid met het gebruik van Google. Google is eigenlijk een synoniem geworden van “opzoeken. Even “googlen”! En dat zal de concurrenten enigszins steken doordat Google zo’n groot marktaandeel heeft dat er eigenlijk niemand meer tussenkomt. En toch zijn er zat andere opties om te vinden wat je zoekt. Daarnaast kan je als bedrijf ook uit de voeten met verschillende zoekmachines. We vertellen je er graag meer over.

Google

Het marktaandeel van Google is zo gigantisch groot. In Nederland is Google namelijk 95% groot (ofwel: het marktaandeel) terwijl de rest wordt verdeeld aan Bing, Yahoo! en DuckDuckGo. Dan hebben we ook nog Ask, Baidu en AOL Search. Dus die resterende 5% moet worden verdeeld over 6 (!!) andere zoekmachines. Zo onwerkelijk groot is Google dus in Nederland. Maar wist je dat Google niet overal zo groot is. Zo wordt in Duitsland Amazon ook als zoekmachine gebruikt en heeft Google in China een marktaandeel van slechts 2%. In China is de standaard zoekmachine Baidu en dat is bij ons dus wel anders. Staar je dus niet blind op het totale wereldwijde marktaandeel van een zoekmachine want dit kan per land en continent verschillen.

Bing

Bing is Nederlands tweede grootste zoekmachine. Ze proberen dus wel wat marktaandeel van Google af te snoepen maar dat is uiteraard ontzettend lastig. Bing begon als MSN Search en Live en is een zoekmachine van Microsoft. Tegenwoordig probeert Bing wel via de advertentie mogelijkheden meer mogelijkheden te bieden en naamsbekendheid te verwerven. Daardoor maak je tegenwoordig de afweging Google Ads vs Microsoft Ads.

Welke zoekmachine gebruik jij?

Maak jij braaf gebruik van Google, omdat je dit gewend bent of de beste ervaring krijgt? Of maak jij wel eens gebruik van een van de outsiders zoals DuckDuckGo? Laat het gerust weten!